Objekty fotenia
V čase obrovského rozmachu digitálnej fotografie sa veľké množstvo fotografov dostáva k špičkovej technike, ktorú sme ešte pred niekoľkými rokmi mohli obdivovať len u profesionálov. S nástupom cenovo prijateľnej a kvalitnej optiky aj v kategórii teleobjektívov sa mnohým z nás plnia sny z detstva (aspoň nám starším, ktorí sme „ovoňali" vývojku a ustaľovač). S neporovnateľne lepšou fotovýbavou sa vieme dopracovať ku kvalitnému a profesionálnemu výstupu.
Počty fotografov prírody sa už aj na Slovensku rozširujú priam geometrickým radom. Práve preto je potrebné, práve v tomto jarnom čase, zamyslieť sa nad etikou ale aj právnou stránkou fotografovania prírody.
V súčasnosti je na internete množstvo informácii o takmer všetkých druhoch živočíchov a rastlín, s ktorými sa môžeme na Slovensku stretnúť vo voľnej prírode. Kníhkupectvá ako aj knižnice ponúkajú záujemcom veľký výber prírodovednej literatúry. Skôr ako sa začiatočník vyberie do prírody s cieľom zachytiť niektoré z fantastických momentov zo života fauny ale aj flóry, odporúčam vziať do ruky aspoň jednu publikáciu.
Podľa môjho názoru, práve tu je, nielen pre začiatočníkov, veľký priestor naučiť sa dokonale zvládnuť techniku, vypozorovať správanie zvierat, naučiť sa pracovať so svetlom v rôznych denných hodinách, či ročných obdobiach, vybudovať si pre začiatok slušnú databázu fotografií rôznych živočíšnych druhov. Mnohí z vás, ktorí ste to už skúšali, mi dáte určite za pravdu, že nie je jednoduché získať kvalitný záber v takýchto umelých či „poloumelých" podmienkach.
Jar je ideálne obdobie na vytvorenie obrázkov, ktoré nám môžu pripomínať viac maľby ako fotografie. Za vzor by nám mohli poslúžiť impresionistické obrazy, ktoré začali vznikať koncom 19. storočia. Ich autormi boli predovšetkým Pissarro, Monet, Manet, Cézanne a ďalší.Impresionisti sa zameriavali na maľbu v prírode a zachytávaním okamžitej atmosféry daného momentu, trávili dlhé hodiny hľadaním obyčajných miest pri rôznych svetelných podmienkach. Predstavitelia tohoto smeru sa usilovali podať obraz krajiny alebo predmetu tak, ako sa javí nášmu oku v určitom okamihu a zanecháva v nás tak najsilnejší dojem, čiže impresiu.
Po dlhej, studenej a hlavne málo farebnej zime sa pohráme pri fotografovaní krajiny, či konkrétneho predmetu. Ideálny čas je hodinu pred a po východe slnka a opäť hodinu pred a po západe slnka. Avšak aj za priameho obedňajšieho svetla sa pomocou úprav v počítači dajú vyčarovať rôzne obrázky. Hlavné je vydať sa na cestu. Do batoha si okrem statívu a základného objektívu treba pridať aj dlhé ohnisko, makroobjektív, prípadne pevné sklo. Všetko záleží od toho, akú záťaž sme ochotný so sebou nosiť.Pri slove jar sa pravdepodobne väčšine z nás v mysli vybavia kvety rôznych tvarov, farieb a vôní. Každoročne sa na fotofórach objavujú stovky púpav, repiek, margarétok a aj napriek tomu, že sú to stále tie isté objekty, každá fotka je niečim iná, svojská, zaujímavá. Preto sa nebráňme znovu nasnímať objekty tisíckrát nafotené, vždy je v nich čaro jari a znovuzrodenia.